Logo hetkanton.nl


Ger Thijs, een van de belangrijkste toneelauteurs van ons land en onder meer bekend van het prachtige 'De Kus', schreef speciaal voor Victor Reinier en Renée Soutendijk een treffend toneelstuk
Ger Thijs, een van de belangrijkste toneelauteurs van ons land en onder meer bekend van het prachtige 'De Kus', schreef speciaal voor Victor Reinier en Renée Soutendijk een treffend toneelstuk (Foto: Ben van Duin)

Roem met Reinier en Soutendijk

OOSTERHOUT - Wat als de televisieheld van zijn voetstuk valt? Ger Thijs, een van de belangrijkste toneelauteurs van ons land en onder meer bekend van het prachtige 'De Kus', schreef speciaal voor Victor Reinier en Renée Soutendijk een treffend toneelstuk. 'Roem' voert ons mee naar de wereld van de BN'ers. Wat doet bekendheid met iemands karakter? En wat gebeurt er als de held van zijn voetstuk valt?

Victor Reinier speelt in de nieuwe toneeltekst Roem de rol van een acteur die na twaalf jaar uit een politieserie wordt geschreven. De parallel met Reinier zelf, die al twaalf jaar – en nog steeds – voor de televisieserie Flikken Maastricht in de rol kruipt van Floris Wolfs, is duidelijk. Toch zit er een wereld van verschil tussen Reinier zelf en zijn personage in Roem.

Victor Reinier: 'Dit stuk gaat niet over mij, het gaat eerder over een angst van de schrijver, Ger Thijs. Roem gaat over de angst dat je er op een bepaald moment in je leven niet meer toe doet. Dat thema heeft Ger Thijs geplakt op de situatie van een acteur die op een zijspoor wordt geduwd terwijl hij daar gevoelsmatig nog helemaal niet aan toe is. Mijn personage Jos IS de rol die hij speelt in de serie waar hij uit wordt geschreven. Bovendien zwelgt hij in zijn BN'er-schap en heeft hij een behoorlijk ego-probleem met narcistische trekjes. Alles wordt in het stuk net over de top geduwd. Dat is geestig, het BN-er schap wordt op de hak genomen, en in het kielzog daarvan geven we ook ons vak een knipoog."

Narcisme speelt een belangrijke rol in Roem. Het personage Odette houdt daar als psychiater een lezing over in de voorstelling. Soutendijk: 'Ik zie het narcisme van Jos in het stuk ook als een uitvergroting van het narcisme van deze tijd. Door Instagram en andere sociale media plaatsen we onszelf voortdurend in het middelpunt. We verzamelen 'likes' bij onze selfies, doen ons online beter voor dan we zijn. Iedereen wil 'het beste' en 'succesvolste' zijn, niemand wil genoegen nemen met middelmatigheid of een eenvoudig, klein, onzichtbaar leven leiden. Dat is een heel actueel thema."

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox