Cees Melis en Otto van Kakerken kunnen het maar nauwelijks bevatten dat hun trompet-alternatief voor knooppunt Hooipolder wordt afgekeurd door Rijkswaterstaat
Cees Melis en Otto van Kakerken kunnen het maar nauwelijks bevatten dat hun trompet-alternatief voor knooppunt Hooipolder wordt afgekeurd door Rijkswaterstaat (Foto: )

Trompet-tracé weerklinkt in regio

De verkeerssituatie in de regio Raamsdonk blijft de gemoederen bezig houden. Cees Melis en Otto van Kakerken kunnen het maar nauwelijks bevatten dat hun trompet-alternatief voor knooppunt Hooipolder wordt afgekeurd door Rijkswaterstaat. Maar ze laten het er niet bij zitten. Vier jaar geleden zijn ze in maart 2015 begonnen aan Platform Raamsdonk. Pijnpunt was toen en is nog steeds het vele sluipverkeer door Raamsdonk; "dat gaat oplopen tot wel 4500 auto's per dag!"

Door Judith Prakke

REGIO - Er is een plan gekomen van Rijkswaterstaat voor knooppunt Hooipolder. Dat plan heeft nogal wat nadelen. Zo voert afslag 33 bij de Statendamweg Oosterhout door natuurgebied de Hillen, langs de Kloosterhoeve.

Er komen 4 meter hoge geluidsschermen. Daar zitten mensen met Huntington die absolute rust moeten hebben. Verder heb je De Stek, een accommodatie voor feesten en partijen, een prachtig omgebouwde boerderij in Raamsdonksveer, die dan tegen een muur van tien meter aan zit te kijken. Bij deel twee van het plan in 2030 wordt De Stek zelfs afgebroken.

Het alternatieve trompetontwerp laat de Hillen, De Stek en de Kloosterhoeve ongemoeid. Het alternatieve plan heeft maar twee kunstwerken: in plaats van een tunnel onder de A27 door een brug over de A27 heen. Dan zit je al op hoogte. Geen muur bij De Stek.

Wethouder John van Vugt heeft in 2018 125.000 euro besteed om een alternatieve aansluiting #34 door te laten rekenen en daarna zei Rijkswaterstaat nog dat doen we niet, omdat het plan niet aan de eisen voldeed.

Het trompet-tracé is een alternatief met wat meer asfalt. De bogen zijn dezelfde als die worden gebruikt bij de Zonzeel en Waalwijk. In de trompet-variant wordt er nu al een oplossing gevonden voor het verkeer dat nu in lange files staat te wachten op weg naar Den Bosch (60%).

Het verkeer kan blijven rijden. De afritten kunnen blijven, waardoor er minder sluipverkeer komt en men minder zal omrijden. Je hoeft maar 5,4 km te rijden in plaats van 10,2 km. Het trompet-plan is een volledige oplossing en wordt geschat op 120-140 miljoen.

Het plan van Rijkswaterstaat is een deeloplossing en kost 85 miljoen (2016). Deel twee komt in 2030 pas in beeld en komt volgens Rijkswaterstaat op 250 miljoen uit!

Inmiddels is het tracébesluit getekend. "Tijd om het open te breken. "Hopelijk helpt de vertraging van de uitspraak over stikstof. Het project ligt stil. Nu kunnen we aantonen dat de maatregelen van de regering niet voldoen aan de juridische eisen."

"We kunnen in die tijd kijken wie de stakeholders zijn. We zijn aan de noordkant geweest, nu kunnen we kijken aan de zuidkant van de A27 en misschien vinden we mensen met bezwaren die ons mee kunnen helpen."

Meer berichten